Ondernemen: 4x lessen en successen in (bijna) vijf jaar sevencouches

Dit jaar viert sevencouches haar vijfde verjaardag - een mijlpaal. Wat begon met een Instagramaccount ‘voor de leuk’ werd een serieuze bron van inkomsten én uiteindelijk mijn bedrijf. Eind 2015 begon ik met bloggen en sindsdien heb ik veel geleerd. In dit blog deel ik vier lessen en successen.

Twee maanden geleden schreef ik een stuk waarin ik drie fouten deelde die ik als blogger niet snel meer zal maken. Dat artikel werd erg goed ontvangen: ik heb van zowel beginnende als ervaren bloggers een hoop reacties gehad. Het vaakst gehoord? De transparantie werkte verhelderend. ‘Wat fijn dat je hier eerlijk over bent’, schreef iemand. Dat zette me aan het denken. Waarom zou ik er niet eerlijk over zijn? Door te delen kun je juist zo veel meer bereiken!

Daarom in dit artikel: mijn lessen en successen. Momenten van euforie en trots. Maar ook momenten waarop ik mezelf een beetje een faalhaas voelde. Welke herken jij?

Les 1: Blijf bij jezelf

Stel. Je hebt een waanzinnig mooie bank gezien. Helemaal je kleur, prachtige stof en die opstelling… niks meer aan doen! Maar hij wel een tikkeltje boven budget. Je spreekt een van de verkopers aan en biedt de helft. Want: meer heb je niet te besteden deze maand. Of uberhaüpt niet. En laten we eerlijk zijn - de helft is toch ook nog steeds een heel mooi bedrag?

‘We hebben geen budget’
Bovenstaande vinden we belachelijk. Schaamteloos. Asociaal. Zoiets doe je toch niet? Maar sommige bedrijven gebruiken deze tactiek aan de lopende band. Ze willen van alles maar hebben geen budget. Of veel minder dan je vraagt. Als zzp’er komt ik dit regelmatig tegen en als blogger des te meer. Regelmatig zie of hoor ik (beginnend) bloggers die voor een drol en drie knikkers aan de slag gaan voor een bedrijf. Zonde!

Weet wat je waard bent
Zorg dat je weet wat je waard bent en handel ook vanuit die overtuiging. Zo draag je niet alleen bij aan de groei van je bedrijf, blog of zelfvertrouwen, maar houd je ook de markt gezond. Toen ik net begon met betaalde advertorials vond ik het hartstikke eng om vast te houden aan de prijzen. Maar die zijn - als het goed is - zorgvuldig samengesteld en gebaseerd op je bereik en autoriteit. Je bent het dus hartstikke waard!

Hieronder: een portret uit 2014 en een recente foto uit 2019.

Ondernemen: 4x lessen en successen in (bijna) vijf jaar sevencouches

Les 2: Laat je niet gebruiken

Jaren geleden werd ik benaderd voor een waanzinnige weggeefactie waarbij ik een heel tof product mocht verloten. Dat item stond al een hele tijd op mijn wensenlijstje, maar ik vond het simpelweg te duur. In mijn hoofd bedacht ik de mooiste hoekjes en creëerde ik een setting. Ik kon niet wachten! Het product werd geleverd en ik ging ermee aan de slag. Met het bedrijf was ik overeengekomen dat ik zowel blog en sociale media zou inzetten om naamsbekendheid te genereren. Vier of vijf posts verschenen op Instagram.

What’s in it for me?
De winactie bleek een gigantisch succes, honderden mensen deden mee. En toen kwam de mail van het bedrijf: of ik de gegevens van de winnaar wilde opsturen voor het verzendlabel. Het bedrijf zou het label maken en betalen, dan hoefde ik alleen het product maar door te sturen naar de winnaar. Mijn product. Ik was flabbergasted. What’s in it for me? Voor twee exemplaren was helaas geen budget, was het antwoord. En ik had toch leuke content voor mijn blog? Bedankt en tot ziens - zoiets.

‘Samenwerken’?
Destijds heb ik er geen werk van gemaakt. Sterker nog - het artikel heeft nog jaren online gestaan. Wat ik nu zou doen in zo’n situatie? Een rekening sturen voor mijn gemaakte uren en kosten, denk ik. En alles direct offline halen. Dit heeft in mijn optiek helemaal niks met samenwerken te maken.

Het eerste jaar heb ik keihard gewerkt om een maandelijks inkomen te genereren met sevencouches. Dat lukte, maar kostte me een (te) veel energie. Heel vaak heb ik spijt gehad en mezelf afgevraagd of ik wel de goede keuze had gemaakt.

Succes 1: Van hobby naar werk

Lezers die mij al langer kennen, weten inmiddels dat ik met sevencouches ben begonnen op Instagram. Destijds werkte ik als redacteur op een communicatieafdeling. Toen ik uitviel en met een burn-out thuis kwam te zitten, werd mijn Instagramaccount steeds belangrijker. Mijn eerste samenwerking kan ik me nog herinneren: ik mocht drie posters uitzoeken bij een kleine ondernemer uit Oost-Europa. Daar was ik zó trots op.

Ontslag genomen
In de jaren die volgden groeide mijn bereik en ontstond ook mijn blog. In 2017 heb ik ontslag genomen en ben ik fulltime als zzp’er doorgegaan. Het eerste jaar heb ik keihard gewerkt om een maandelijks inkomen te genereren met sevencouches. Dat lukte, maar kostte me een (te) veel energie. Heel vaak heb ik spijt gehad en mezelf afgevraagd of ik wel de goede keuze had gemaakt. Inmiddels werk ik voor een vaste opdrachtgever en ben ik druk bezig om sevencouches te laten groeien. Het is te gek om van je hobby je werk te kunnen maken en je eigen werk te creëren. Niks geeft mij meer voldoening dan dat!

Likes op Instagram in 2016:

Ondernemen: 4x lessen en successen in (bijna) vijf jaar sevencouches

Likes op Instagram in 2019:

Ondernemen: 4x lessen en successen in (bijna) vijf jaar sevencouches

Succes 2: Investeer in (persoonlijke) groei

Met een Instagramaccount dat steeds verder slinkt had ik het vorig jaar helemaal gehad. Op het hoogtepunt had sevencouches 72.000 volgers op Instagram. Het dalende volgersaantal had dermate veel impact op me dat ik er onzeker van werd en geen nieuwe content meer durfde te posten. Destijds heb ik mezelf voor de keuze gesteld: óf je gaat er keihard mee aan de slag of je kapt ermee. Ik koos voor het eerste en heb een sessie gevolgd bij Amber van The Social Goodgirl. Zij hielp me weer in het zadel en gaf me een hoop tips om mee aan de slag te gaan.

Hallo stijgende lijn!
Uiteindelijk heb ik dit jaar de keuze gemaakt om de focus van Instagram te halen en op andere kanalen in te gaan zetten. Plezier is het belangrijkst!! En na twee jaar dalende cijfers, groeide de behoefte aan een stijgende lijn. Dit jaar heb ik een strategiesessie gevolgd. Waarom zou ik het wiel opnieuw willen uitvinden? Op basis van deze sessie heb ik een strategie ontwikkeld waar ik nu, na drie maanden, de vruchten al van pluk. Ruim 75 procent meer bezoekers en een enorme stijging in mijn bereik op Pinterest. Hoe je het ook wendt of keert: dat geeft enorm veel positieve energie. En dat zijn die investeringen dubbel en dwars waard.

Herkenbaar? Deel jouw ervaring(en) in de comments!