Nieuwe doelen, andere focus: mijn plannen voor 2019

Vijf jaar geleden begon ik met sevencouches. Voor de lol - ik deed niets liever dan plaatjes delen van mijn interieur. Er was geen strategie, geen plan, ik had geen wensen en geen doelen. Plezier was het belangrijkst. Inmiddels is sevencouches al twee jaar een bedrijf. Een belangrijke bron van inkomsten, een merk en - soms - ook een moetje. Vorig jaar voelde ik: het moet anders. En in 2019 gaat er dus ook een hoop veranderen. Lees je mee?

Kanaal: Instagram
Het klinkt voor velen als een droombaan: een Instagramaccount met tienduizenden volgers, gratis spullen, leuke samenwerkingen en toffe events. Niet voor niks willen kinderen tegenwoordig ‘influencer’ worden. Tot een aantal jaar geleden bestond die term niet. Instagram was nog gewoon Instagram (zonder het algoritme) en ‘gewoon’ mooie plaatjes voerden de boventoon. Mijn account groeide en mijn ego groeide mee.

Ja, het is waanzinnig gaaf om geroemd te worden om je werk, de content die je maakt. Complimenten te krijgen op je styling-skills of fotografiekunsten. Maar het heeft ook een keerzijde. De groei van mijn kanaal stagneerde medio 2016 (komst van het algoritme) en is sindsdien verder geslonken.

sevencouches is te hard gegroeid. Zo hard dat ik de connectie met mijn échte volgers heb verloren.

Maandenlang heb ik de meest uiteenlopende strategieën uitgeprobeerd, maar niets leek effectief. Dat betrok ik op mezelf, het voelde een beetje als falen. In 2018 heb ik dat langzaamaan een beetje kunnen loslaten. Een inspirerende sessie met Amber van The Social Good Girl hielp me weer in het zadel, met haar tips ga ik in 2019 verder aan de slag.

scig.png

To do: grote schoonmaak
sevencouches is te hard gegroeid. Zo hard dat ik destijds de connectie met mijn échte volgers heb verloren. In mijn volgerslijst zijn veel internationale accounts te vinden die geen binding hebben met de content die ik maak. En aangezien slechts een klein deel volgers je foto in eerste instantie te zien krijgt moet daar verandering in komen. In 2019 haal ik de focus van Instagram en gaat de bezem grondig door mijn volgerslijst. Het is een enorme klus om zestigduizend accounts handmatig te moeten bekijken en beoordelen, maar uiteindelijk hoop ik een omslagpunt te bereiken en in plaats van te dalen weer te groeien.

Mijn ervaring is dat groeien op Facebook zonder te adverteren enorm moeizaam gaat.

Kanaal: Facebook

Dit account is een stuk later gestart dan dat op Instagram. De belangrijkste reden was dat links via Instagram niet gedeeld kunnen worden (toen bestond stories nog niet). Ik ben in 2015 begonnen met bloggen en wilde mijn content dolgraag delen. Op Facebook heeft sevencouches drieduizend volgers. Dat aantal is redelijk stabiel, soms komt er wat bij en dan vertrekken er weer een paar. Mijn ervaring is dat groeien op Facebook zonder te adverteren enorm moeizaam is. Daarnaast is het verkeer dat via Facebook op mijn website terechtkomt minimaal (maar gek genoeg wel groter dan via Instagram).

To do: voorspelbaar zijn

Om meer winst (bezoekers naar mijn site) te halen uit Facebook ga ik experimenteren met posts op gezette tijden of momenten. Elke maandag, woensdag en vrijdag bijvoorbeeld. Of een wekelijkse weekend-DIY. Het doel is niet per se meer volgers te krijgen, maar wel wil ik Facebook inzetten om meer verkeer naar sevencouches te lokken.

Kanaal: blog

Van huis uit ben ik tekstschrijver en mijn blog is een uitlaatklep. De cijfers interesseerden me niet zo, reacties krijgen vond ik des te leuker. Toch ben ik alles voorzichtig gaan uitpluizen. Hoeveel bezoekers komen er op mijn site? Wat lezen ze - en waar komen ze vandaan? Vorig jaar ben ik, naast de blogs, ook interieurnieuws gaan delen. Dat zorgde voor bijna een verdubbeling van mijn bezoekersaantallen.

Schermafbeelding 2019-01-10 om 12.28.15.png

In 2018 heb ik mijn blog meer in de richting van een platform geduwd; sevencouches als verzamelplek voor alles op het gebied van interieur. Dit jaar wordt het persoonlijker. De artikelen die het beste gelezen worden zijn zelfmakers (zoals deze), lowbudgettips, woontrends en productreviews. In 2019 ga ik daarop voortborduren. Ik heb ook plannen voor een aantal nieuwe rubrieken en wil ik experimenteren met follow-ups van artikelen die het afgelopen jaar veelvuldig zijn aangeklikt. Door mijn analytics onder de loep te nemen kan ik mijn content nog beter afstemmen met mijn lezers.

Vorig jaar ben ik, naast de blogs, ook interieurnieuws gaan delen. Dat zorgde voor bijna een verdubbeling van mijn bezoekersaantallen.

To do: consequent posten

Als creatieveling ben ik impulsief. Ik post wanneer ik daar zin in heb; als ik een mooi idee krijg, iets zie dat ik wil delen. Ik kan nu besluiten een stukje te gaan tikken - dat moet dan ook direct online. In de praktijk betekent dat vier artikelen in vijf dagen en de daaropvolgende week niets. Consequent zijn lijkt me hierin het sleutelwoord, vooruit plannen en een, twee, drie blogs per week online plaatsen. Liefst op gezette tijden, maar hé, oefening baart kunst. Naast dat sevencouches dit jaar meer op de persoonlijke tour gaat, wil ik ook meer samenwerken met andere bloggers. Een inspirerend gastblog, lijstje met must-follows of wellicht een interviewrubriek? Plannen genoeg! Ik hoop dit jaar een verdubbeling van mijn lezers te genereren.

Kanaal: Pinterest

Tot voor kort een ‘moetje’. Ik had het wel, maar deed er weinig mee. Ja, foto’s pinnen als ik een nieuwe blog had gepubliceerd. Tot ik ontdekte dat mijn account op Pinterest een waanzinnig groot aandeel had in het verkeer dat naar mijn blog kwam. Niet Instagram of Facebook, waarin ik zo veel tijd en moeite investeerde. Van al het doorgestuurde verkeer kwam maar liefst 87 (!) procent via Pinterest.

scpinterest.png

To do: dagelijks pinnen
Het zal je niet verbazen dat mijn focus dit jaar verschuift naar dit medium, waar van ongrijpbare algoritmes (nog) geen sprake is en je - door eigen content en andere plaatjes - te pinnen een miljoenenpubliek kunt bereiken. Mijn doel is dagelijks tien plaatjes te pinnen en te kijken wat het effect daarvan is. Mogelijkheid om te pinnen vanaf mijn website is er al enige tijd - en daar wordt ook goed gebruik van gemaakt. Qua volgers zie ik zeker wel mogelijkheden om te groeien. Met een hoop liefde en aandacht moet dat lukken, toch?

Ook leuk om te lezen: in het kader van goede voornemens schreef collega-blogger Ilse van InteriorTwin een blog over ontspullen.