Behind the scènes: de samenwerking JULY x sevencouches

In december kondigde ik met enige bombarie de lancering van de kop en schotel aan - het resultaat van de samenwerking met keramist July Adrichem. Van de mogelijkheid tot het plaatsen van een pre-order werd massaal gebruik gemaakt: tweederde van het totale aantal werd gereserveerd. Zo gaaf! In dit blog geef ik je een kijkje in het creatieve proces achter de set: van hersenspinsel tot eindproduct.

Een stukje geschiedenis. July en ik - we leerden elkaar kennen op de werkvloer bij een grafisch bureau. Zij deed ervaring op als stagiaire, ik was net afgestudeerd en begon in mijn eerste baan. We maakten kort kennis, ik werkte op een andere afdeling, en zochten elkaar geregeld op. We ontdekten - naast het feit dat we allebei grafisch geschoold waren - fotografie als gezamenlijke passie. Buiten werktijd hadden we steeds vaker contact en we spraken regelmatig af. Dat is inmiddels acht jaar geleden.

In die acht jaar hebben we elkaars ontwikkeling op de voet gevolgd en van dichtbij meegemaakt. We hebben samen de eerste stappen op gebied van styling en interieur gezet. Bij July lag dat meer in de lijn der verwachting: na het grafisch lyceum volgde ze de Artemis Academie en ging aan de slag bij Piet Boon. Ik startte, na anderhalf jaar als vormgever te hebben gewerkt, met een journalistieke studie en verdien(de) mijn brood in die sector. 

Twee werelden
In 2014 registreerde ik sevencouches op Instagram en startte anderhalf jaar later mijn woonblog, in 2015 begon July haar eigen onderneming en lanceerde haar eerste collectie. Beiden actief in de interieurscene, maar toch een wereld van verschil. Zij, die handgemaakt design tracht te slijten in een nichemarkt en ik - een tikkie commerciëler, met een nog altijd groeiend volgersaantal en groot bereik. Die werelden wilden we bij elkaar brengen in een betaalbaar design: de kop en schotel.

Moodboard
Afgelopen zomer staken we de koppen bij elkaar: hoe kunnen we een product ontwikkelen dat handgemaakt en daarmee uniek is, op verschillende manieren gebruikt kan worden, interessant is voor een breed publiek, zowel past bij de stijl van July als mijzelf en toch betaalbaar blijft?

We deelden onze ideeën op een afgeschermd Pinterest-bord en braken ons hoofd over bovenstaande vraagstukken. Het idee voor een set ontstond vrij rap en July draaide op basis van het moodboard een aantal proefjes. De eenvoud en multi-inzetbaarheid van dit ontwerp: we kozen er unaniem voor. De Romeinse indruk, 88, refereert naar ons beider geboortejaar en maakt het geheel af. 

Warme en koude dranken
July heeft alle dertig sets met de hand gedraaid in haar knusse werkkamer. Ik schreef het al eerder - puur vakwerk - en dat ís het. De kop en schotel zijn voorzien van een laag mat glazuur en daardoor geschikt voor zowel warme als koude dranken. Maar je kunt ‘m natuurlijk ook gebruiken voor borrelhapjes, om yoghurt uit te lepelen of je sieraden in te bewaren. De set is vaatwasserbestendig, maar de voorkeur gaat uit naar een handwasje. Blijft ‘ie langer mooi.

Hebben? De laatste sets zijn naar verwachting eind februari voor 34,95 te koop in de shop van JULY.