Zeven vragen aan Hilde Stinstra van Dertigzes.nl

In februari van dit jaar lanceerden Dirk Kooter en Hilde Stinstra de eerste collectie van hun bedrijf Dertigzes. Het tweetal kreeg zo veel leuke reacties op het door hun ontworpen ledikant en bijpassende commode voor zoon Ingmar dat ze besloten een bescheiden business op te zetten. Maandelijks een of twee ontwerpen verkopen was het idee, maar het liep anders. Inmiddels verwerkt het duo meerdere bestellingen per week en de vraag wordt groter. Wat maakt hun werk succesvol?

Houten babybedden, commodes en speelhoeken: het aanbod van Dertigzes is gevarieerd, maar het materiaal altijd hetzelfde: Fins vuren, een houtsoort waar zowel Hilde als Dirk dol op is. Hij volgde een opleiding tot meubelmaker, werkte enige jaren in die functie en is inmiddels actief als projectleider in de interieurwereld. Zij doceert Nederlands op een middelbare school en noemt styling en interieur haar grote passies.

1. Hoe is het idee voor Dertigzes ontstaan?
Hilde: ‘Dertigzes staat voor 30 juni, de datum waarop onze zoon Ingmar werd geboren. Dirk en ik wonen graag in een huis waarin we ons thuisvoelen - alle items in onze woning vinden we beiden mooi. We hebben veelal dezelfde smaak, dus dat is prettig. Toen ik zwanger bleek hadden we ineens allemaal spullen nodig voor de babykamer, maar ik kon geen spullen vinden voor de babykamer die hoorden bij het beeld dat ik in mijn hoofd had. Dirk en ik besloten de meubels zelf te ontwerpen. Daarop kregen we zo veel positieve reacties dat we besloten ook op bestelling te produceren.’

2. Is die behoefte aan een item dan ook een rode draad in jullie collectie?
‘Ja, eigenlijk wel. We starten met ontwerpen als we iets nodig hebben. Toen Ingmar ouder werd hebben we bijvoorbeeld een complete speelhoek bedacht waar hij zich naar hartenlust kon uitleven. Of een trolley voor extra opbergruimte in de keuken. Heel handig als je op je eigen vraag kunt inspelen.’

3. Hoe is de rolverdeling onderling?
‘Dirk is van de grote lijnen en ik heb oog voor detail. We voelen elkaar goed aan. Ik maak de eerste schets van iets dat ik in mijn hoofd heb en Dirk zet deze in de computer om naar de 3D tekening. Dan blijkt ook weleens dat bepaalde dingen niet kunnen of praktisch zijn. Dirk ziet dat, ik niet.’

Zoals?
‘De speelhoek bijvoorbeeld was in mijn schets een heel stuk groter en van een ander soort materiaal. Dat bleek niet handig.’ Lachend: ‘Daar begint het werk van Dirk.’

4. Waarom de keuze voor Fins vurenhout?
‘De klant kan het materiaal afwerken zoals hij of zij het wil, dat vinden we heel belangrijk. Je kunt het hout aflakken, schilderen of naturel laten. Daarnaast past dit materiaal goed binnen de Scandinavische trend. Ik ben dol op Zweden en Noorwegen - wij komen er veel - en het materiaal doet me daar altijd aan denken. De weidsheid en natuur van het gebied en het design van onze producten sluiten mooi op elkaar aan. Daarnaast is Fins vurenhout duurzaam en dat zie je ook terug in onze ontwerpen.’

Hoe?
‘Doordat je de producten die we maken keer op keer in- en uit elkaar kunt halen zonder dat het materiaal moe wordt of het product zijn stevigheid verliest.’

5. Wat maakt jullie ontwerpen succesvol?
‘De ontwerpen zijn neutraal en kunnen zowel in een jongens- of meisjeskamer worden gebruikt. Geen tierlantijntjes, heel basic. Je kunt er helemaal je eigen draai aan geven. Dat maakt onze items populair, denk ik.’

6. Op welk product ben je het meest trots?
‘Ik denk de speelhoek, omdat ik zie dat mijn zoontje daar heel blij van wordt. Alles is stevig: deurtjes klappen bijvoorbeeld niet dicht, maar hebben een speciaal sluitmechanisme. Ingmar is net twee geworden en gaat de speelhoek anders gebruiken, meer als een huis. Zo hebben wij die speelhoek ook bedacht. Mooi om te zien. Daarnaast is de wieg een van mijn favorieten.’

7. Welke items kunnen we binnenkort van Dertigzes verwachten?‘We zijn nu bezig met het ontwerp van een juniorbed, maar daarmee zitten we nog in de schetsfase. We gaan pas door met een product als het goed voelt. In de tussentijd krijgen we ook steeds vaker aanvragen van klanten voor gepersonaliseerde producten. Andere maten bijvoorbeeld. Lachend: ‘De vraag blijft dus een belangrijke pijler voor Dertigzes, ook voor de toekomst.’